OSL30119320720001 BAMSE I som BAMSE. Bilde via Ragnar Iversen.
Bemanning
pers,
Bnr
801
Byggeår
1924/09
Dimensjoner
Loa: 35,84 m-B: 7,04 m-Dypgående 3,99 m.
Disponent
E. B. Aaby, Drammen.
Eier
E. B. Aaby, Drammen.
Fart
knop
Flagg
NOK
Fremdrift
1 x stempel dampmaskin (steam reciprocating), type triple exp., 3-sylindret, syl. diam.: 14”–28”–39”, slag/stroke: 24”. 76 NHK (750 IHK). Bygget av Smith’s Dock Co. Ltd, Middlesbrough, England.
Havn
Sandefjord
Kallesignal
LDKJ.
Kjeler
1 x oljefyrt dampkjele (oilfired boiler). Heteflate 1.924 ft². Bygget av Richardsons, Westgarth & Co. Ltd, Middlesbrough, England.
off nr
7958
Bygger
Smith’s Dock Co. Ltd, Middlesbrough, England.
Skipstype I
Dampskip, hvalfanger Steam ship, whale catcher.
Tonnasje
217 brt, 75 nrt.
Historikk
1924 Bygget som BRANSFIELD ved Smith’s Dock Co. Ltd, Middlesbrough, England for A/S Hector (N. Bugge), Tønsberg. Sjøsatt 11/09, ferdigstilt i september. 1930 Solgt i oktober til A/S Congo (Søren L. Christensen), Sandefjord. Omdøpt til BAMSE I. 1931 A/S Congo gikk konkurs. 1932 Solgt 11/01 på tvangsauksjon til E. B. Aaby, Oslo. Registrert i Sandefjord. 1933 Solgt i mars til A/S Bamse I (Kristian Gjølberg & A. W. Nordstrøm), Oslo. 1934 Overtatt av Skibs-A/S Bamse (A/S Pioner), Oslo. 1935 Solgt i september til Lekterkompagniet A/S, Oslo. Ombygd til taubåt ved Kaldnes Mekaniske Verksted, Tønsberg for NOK 90.000. Omdøpt til BAMSE. 1936 Rederiet skiftet navn til Bukser- & Bjergningskompagniet A/S, Oslo. 1947 Levert rederiet i desember etter ombygging ved Lindholmens Varv, Göteborg, Sverige. Ombygget til oljefyring, ny bunn, ny bergningspumpe. Påkostet NOK 400.000. Omdøpt til BJØNN etter ønske fra Fred. Olsen & Co., Oslo. 1955 Solgt i januar til A/S Trælandsfoss (E. Rinde, Kragerø), Oslo for NOK 300.000. 1959 Registreringshavn endret til Kragerø. 1962 Solgt til A/S Vafos Bruk, Kragerø. 1969 Solgt til A/S Oslo Sand & Bergsalt, Bekkestua. Registrert i Oslo. Omdøpt til BEAVER. 1972 Overbygg, maskineri og kjele tatt ut ved Østfold Skipsopphugging, Greåker. Slept til Moss for ombygging til motorskip. 1975 Lå i delvis sunket tilstand ved Sauøya ved Halden. 1982 Solgt 08/07 til Fekete & Co. A/S, Tønsberg for kr 1. 1992 Slettet 17/07 som kondemnert.
History in English
1924 Built as BRANSFIELD at Smith’s Dock Co. Ltd, Middlesbrough, England for A/S Hector (N. Bugge), Tønsberg. Launched 11/09, completed in September. 1930 Sold to A/S Congo (Søren L. Christensen), Sandefjord. Renamed BAMSE I. 1931 A/S Congo went bankrupt. 1932 Sold 11/01 in a forced sale to E. B. Aaby, Oslo. Registered in Sandefjord. 1933 Sold in March to A/S Bamse I (Kristian Gjølberg & A. W. Nordstrøm), Oslo. 1934 Taken over by Skibs-A/S Bamse (A/S Pioner), Oslo. 1935 Sold in September to Lekterkompagniet A/S, Oslo. Converted to a tug at Kaldnes Mekaniske Verksted, Tønsberg for NOK 90.000. Renamed BAMSE. 1936 Owners renamed Bukser- & Bjergningskompagniet A/S, Oslo. 1947 Delivered to owners in December after refitting at Lindholmens Varv, Göteborg, Sweden. Converted to oil fired boiler, new bottom, new salvage pump. Refitting costs NOK 400.000. Renamed BJØNN after a request by Fred. Olsen & Co., Oslo. 1955 Sold in January to A/S Trælandsfoss (E. Rinde, Kragerø), Oslo for NOK 300.000. 1959 Registered in Kragerø. 1962 Sold to A/S Vafos Bruk, Kragerø. 1969 Sold to A/S Oslo Sand & Bergsalt, Bekkestua. Registered in Oslo. Renamed BEAVER. 1972 Superstructure, machinery and boiler removed by Østfold Skipsopphugging, Greåker. Towed to Moss for conversion to a motor ship. 1975 Laid partly submerged at Sauøya near Halden. 1982 Sold 08/07 to Fekete & Co. A/S, Tønsberg for NOK 1. 1992 Deleted 17/07 as condemned.
OSL30119320720001 BAMSE I som BAMSE. Bilde via Ragnar Iversen.
1932 DS/Hvb BAMSE I (OSL301193207)
Type:
Dampskip, hvalfanger Steam ship, whale catcher.
Off.no:
7958
Flagg (flag):
NOK
Havn(port):
Sandefjord
Byggeår (year built):
1924/09
Bnr (Sno).:
801
Bygger (yard):
Smith’s Dock Co. Ltd, Middlesbrough, England.
Eier (owner):
E. B. Aaby, Drammen.
Disponent (manager):
E. B. Aaby, Drammen.
Klasse (Class).:
Tonnasje (Tonnage):
217 brt, 75 nrt.
Dimensjoner (size):
Loa: 35,84 m-B: 7,04 m-Dypgående 3,99 m.
Lastehandterings syst. (cargo handling.):
Navigasjonsutstyr:
Manøversystemer (syst. for manouvering):
Dekksmaskineri (deck machinery):
Kommunikasjon (comm.):
Kallesignal (Call sign.):
LDKJ.
Fremdrift (propulsion):
1 x stempel dampmaskin (steam reciprocating), type triple exp., 3-sylindret, syl. diam.: 14”–28”–39”, slag/stroke: 24”. 76 NHK (750 IHK). Bygget av Smith’s Dock Co. Ltd, Middlesbrough, England.
Fart/forbr. (speed/cons.):
knop
Hjelpemaskineri (aux):
Tot. el. kraft (el. power):
Kjele(r) (boiler):
1 x oljefyrt dampkjele (oilfired boiler). Heteflate 1.924 ft². Bygget av Richardsons, Westgarth & Co. Ltd, Middlesbrough, England.
Bemanning (crew):
pers,
Historikk:
1924 Bygget som BRANSFIELD ved Smith’s Dock Co. Ltd, Middlesbrough, England for A/S Hector (N. Bugge), Tønsberg. Sjøsatt 11/09, ferdigstilt i september. 1930 Solgt i oktober til A/S Congo (Søren L. Christensen), Sandefjord. Omdøpt til BAMSE I. 1931 A/S Congo gikk konkurs. 1932 Solgt 11/01 på tvangsauksjon til E. B. Aaby, Oslo. Registrert i Sandefjord. 1933 Solgt i mars til A/S Bamse I (Kristian Gjølberg & A. W. Nordstrøm), Oslo. 1934 Overtatt av Skibs-A/S Bamse (A/S Pioner), Oslo. 1935 Solgt i september til Lekterkompagniet A/S, Oslo. Ombygd til taubåt ved Kaldnes Mekaniske Verksted, Tønsberg for NOK 90.000. Omdøpt til BAMSE. 1936 Rederiet skiftet navn til Bukser- & Bjergningskompagniet A/S, Oslo. 1947 Levert rederiet i desember etter ombygging ved Lindholmens Varv, Göteborg, Sverige. Ombygget til oljefyring, ny bunn, ny bergningspumpe. Påkostet NOK 400.000. Omdøpt til BJØNN etter ønske fra Fred. Olsen & Co., Oslo. 1955 Solgt i januar til A/S Trælandsfoss (E. Rinde, Kragerø), Oslo for NOK 300.000. 1959 Registreringshavn endret til Kragerø. 1962 Solgt til A/S Vafos Bruk, Kragerø. 1969 Solgt til A/S Oslo Sand & Bergsalt, Bekkestua. Registrert i Oslo. Omdøpt til BEAVER. 1972 Overbygg, maskineri og kjele tatt ut ved Østfold Skipsopphugging, Greåker. Slept til Moss for ombygging til motorskip. 1975 Lå i delvis sunket tilstand ved Sauøya ved Halden. 1982 Solgt 08/07 til Fekete & Co. A/S, Tønsberg for kr 1. 1992 Slettet 17/07 som kondemnert.
History in English:
1924 Built as BRANSFIELD at Smith’s Dock Co. Ltd, Middlesbrough, England for A/S Hector (N. Bugge), Tønsberg. Launched 11/09, completed in September. 1930 Sold to A/S Congo (Søren L. Christensen), Sandefjord. Renamed BAMSE I. 1931 A/S Congo went bankrupt. 1932 Sold 11/01 in a forced sale to E. B. Aaby, Oslo. Registered in Sandefjord. 1933 Sold in March to A/S Bamse I (Kristian Gjølberg & A. W. Nordstrøm), Oslo. 1934 Taken over by Skibs-A/S Bamse (A/S Pioner), Oslo. 1935 Sold in September to Lekterkompagniet A/S, Oslo. Converted to a tug at Kaldnes Mekaniske Verksted, Tønsberg for NOK 90.000. Renamed BAMSE. 1936 Owners renamed Bukser- & Bjergningskompagniet A/S, Oslo. 1947 Delivered to owners in December after refitting at Lindholmens Varv, Göteborg, Sweden. Converted to oil fired boiler, new bottom, new salvage pump. Refitting costs NOK 400.000. Renamed BJØNN after a request by Fred. Olsen & Co., Oslo. 1955 Sold in January to A/S Trælandsfoss (E. Rinde, Kragerø), Oslo for NOK 300.000. 1959 Registered in Kragerø. 1962 Sold to A/S Vafos Bruk, Kragerø. 1969 Sold to A/S Oslo Sand & Bergsalt, Bekkestua. Registered in Oslo. Renamed BEAVER. 1972 Superstructure, machinery and boiler removed by Østfold Skipsopphugging, Greåker. Towed to Moss for conversion to a motor ship. 1975 Laid partly submerged at Sauøya near Halden. 1982 Sold 08/07 to Fekete & Co. A/S, Tønsberg for NOK 1. 1992 Deleted 17/07 as condemned.
Kilde: DnV, Starke, Lloyd’s, Skipets fleetlister, Einar Onsøien, Bjørn Fretheim. Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen og Per Sundfær. Sist oppdatert: 13/06-2011 (RI/PS)
OSL30119320720002 BAMSE I. Bilde via Ragnar Iversen.