OSL30119320620001 DS/HVB SPLINT som HMS RATTLER. Bilde via Fredrik Strøm.
Bemanning
pers,
Byggeår
1912/04
Dimensjoner
Lbp: 98'-B: 19,0'-D: 11,1'
Disponent
E. B. Aaby, Oslo.
Eier
E. B. Aaby, Oslo.
Flagg
NOR
Fremdrift
1 x stempel dampmaskin (steam reciprocating), type triple exp., 3-sylindret, syl. diam.: 11"-18"-29", slagl./stroke: 24". Bygget av Kristiansands Mekaniske Verksted, Kristiansand.
Havn
Sandefjord
Kallesignal
LDMY
Kjeler
1 x dampkjel (ildrør/fire tube boiler) med dim.: 10,5' x 9,8' og to fyrganger. Heteflate: 1.126 ft². Bygget av Kristiansands Mekaniske Verksted, Kristiansand.
Klasse
DnV +1A1 Hvalfanger.
Bygger
Kristiansands Mekaniske Verksted, Kristiansand.
Skipstype I
Dampskip, hvalbåt steam ship, whale cather
Tonnasje
135 brt, 49 nrt
Historikk
1912 Bygget som hvalbåt SPLINT av Kristiansands Mekaniske Verksted, Kristiansand for Albert Grøn, Sandefjord. 1913 Solgt til Kerguelen Sealing & Whaling Co. Ltd (Irvin & Johnson), Cape Town, Sør-Afrika. (Det finnes også opplysninger om salg til A/S Kerguelen (Storm, Bull & Co), Oslo?). 1915 Solgt til Parry Leon & Hayboe, Cape Town. Videresolgt i april til The Royal Navy. Omdøpt til HMS RATTLER. 1917 Var antagelig med på senkningen av KØNINGSBERG i Rufiji River, Tanzania. Omdøpt i juli til HMS PRATTLER. 1919 Solgt 03/06 til Premier Whaling Co. Ltd, Durban, Sør- Afrika. Omdøpt til SPLINT. 1925 Innblandet i en episode med Melsom & Melsoms hvalbåt NORRØNA I. SPLINT var innleid av A/S Congo fra selskapet Durban Fishing Co. i Durban. Med norsk mannskap, franske soldater og med fransk flagg i masten, fremdeles med Durban som hjemmehavn, altså på det tidspunkt fremdeles britisk, border man den norske hvalbåten NORRØNA I. Bakgrunn er antatt en irritasjon fra franske myndigheter at man lå utenfor territorialgrensen og kunne fange hval uten lisens. A/S Congo hadde lisens. H. G. Melsom i selskapet som eide NORRØNA I benevner hendelsen “som et overgrep av verste slag”. I alle tilfeller så var det en ulovlig aksjon mot et fartøy i internasjonalt farvann. Solgt til Bryde & Dahls Hvalfangerselskap A/S (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Videresolgt i oktober til A/S Congo (Søren L. Christensen og Johannes Dahl), Sandefjord. Ankom 12/11 til Sandefjord. Forhalte til verksted 16/11 og dokket inn. Forlot dokk og verksted og forhalte til lager 17/11. Tilbake til verkstedet og ny dokking 18/12. Ble i dokken ut året. 1926 Ut av dokken 19/02. Kom ikke i fangst dette året. Lagt opp i Sandefjord. 1927 Fortsatt i opplag i Sandefjord. 1928 Forhales til verksted for dokking. Tilbake i opplag. 1930 Deltar som fangstbåt for selskapets ny kokeri DS/Flk CONGO i fangst ved Cape Lopez, Gabon. 1931 A/S Congo gikk konkurs. Kokeri og hvalbåter lagt opp. 1932 Hele flåten til A/S Congo ble solgt 11/01 på tvangsauksjon til E. B. Aaby, Oslo. SPLINT videreselges 01/12 til Pioneer A/S (A. W. Nordstrøm & Kr. Gjølberg), Oslo. Satt i fangst fra Hitra og var i tillegg med på hvalkokeriet PIONERs ekspedisjoner. Senere overtatt av Kr. Gjølberg, Oslo. 1935 Forliste i Antarktis. Sank under gange i isen i Sørishavet under fangst. Utsatt for sterk kulde, storm med ising og ble skrudd ned av pakkis ved Syd-Shetlandøyene.
History in English
1912 Built as whale catcher SPLINT by Kristiansands Mekaniske Verksted, Kristiansand for Albert Grøn, Sandefjord. 1913 Sold to Kerguelen Sealing & Whaling Co. Ltd (Irvin & Johnson), Cape Town, South Africa. (There is also information about possible sale to A/S Kerguelen (Storm, Bull & Co.), Oslo?). 1915 Sold to Parry Leon & Hayboe, Cape Town. Re-sold in April to The Royal Navy. Renamed HMS RATTLER. 1917 Possibly involved in the sinking of German cruiser KØNINGSBERG in Rufiji River, Tanzania. In July renamed HMS PRATTLER. 1919 Sold 03/06 to Premier Whaling Co. Ltd, Durban, South Africa. Renamed SPLINT. 1925 Involved in an episode with the Melsom & Melsoms whale catcher NORRØNA I. SPLINT was hired by A/S Congo from the company Durban Fishing Co. in Durban. Manned with Norwegian crew, French soldiers and flying French flag, still registered with Durban as homeport. And at that time, still British of nationality, bordered the Norwegian whale catcher NORRØNA I. Background of the action was probably an irritation of the French authority that it was possible to stay just outside the territorial border catching whale without a license. A/S Congo had a license. Mr. H. G. Melsom, as one of the owners of NORRØNA I, expressed the incident as “an infringement of worst kind”. In all respects this was an illegal action against a vessel in international waters. Sold to Bryde & Dahls Hvalfangerselskap A/S (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Re-sold in October to A/S Congo (Søren L. Christensen og Johannes Dahl), Sandefjord. Arrived 12/11 at Sandefjord. Shifted to the shipyard 16/11 and drydocked the same day. Refloated and shifted to storage 17/11. Returned to the yard and docked 16/12 and remained there the rest of the year. 1926 Refloated 19/02. Not in operation this year. Laid up in Sandefjord. 1927 Laid up in Sandefjord. The company lost their factory PROFESSOR GRUVEL in October. 1928 Shifted to the shipyard and docked. Returned to lay up and storage. 1930 Went into service as catcher for the factory DS/Flk CONGO and catched from Cape Lopez, Gabon. 1931 A/S Congo went bankrupt. Factory and catchers laid up. 1932 The whaling fleet of A/S Congo sold 11/01 in a forced sale to E. B. Aaby, Oslo. SPLINT re-sold 01/12 to Pioneer A/S (A. W. Nordstrøm & Kr. Gjølberg), Oslo. Catched from the shorebased whaling station on Hitra, Norway. Took part in the whaling factory PIONER’s expedition. Later taken over by Kr. Gjølberg, Oslo. 1935 Lost in the Antarctic. Sank during maneuver in the ice during catching. Hit by extreme cold and gale followed by heavy icing and screwed down by pack-ice at the South- Shetland Islands.
OSL30119320620001 DS/HVB SPLINT som HMS RATTLER. Bilde via Fredrik Strøm.
1 x stempel dampmaskin (steam reciprocating), type triple exp., 3-sylindret, syl. diam.: 11"-18"-29", slagl./stroke: 24". Bygget av Kristiansands Mekaniske Verksted, Kristiansand.
Fart/forbr. (speed/cons.):
Hjelpemaskineri (aux):
Tot. el. kraft (el. power):
Kjele(r) (boiler):
1 x dampkjel (ildrør/fire tube boiler) med dim.: 10,5' x 9,8' og to fyrganger. Heteflate: 1.126 ft². Bygget av Kristiansands Mekaniske Verksted, Kristiansand.
Bemanning (crew):
pers,
Historikk:
1912 Bygget som hvalbåt SPLINT av Kristiansands Mekaniske Verksted, Kristiansand for Albert Grøn, Sandefjord. 1913 Solgt til Kerguelen Sealing & Whaling Co. Ltd (Irvin & Johnson), Cape Town, Sør-Afrika. (Det finnes også opplysninger om salg til A/S Kerguelen (Storm, Bull & Co), Oslo?). 1915 Solgt til Parry Leon & Hayboe, Cape Town. Videresolgt i april til The Royal Navy. Omdøpt til HMS RATTLER. 1917 Var antagelig med på senkningen av KØNINGSBERG i Rufiji River, Tanzania. Omdøpt i juli til HMS PRATTLER. 1919 Solgt 03/06 til Premier Whaling Co. Ltd, Durban, Sør- Afrika. Omdøpt til SPLINT. 1925 Innblandet i en episode med Melsom & Melsoms hvalbåt NORRØNA I. SPLINT var innleid av A/S Congo fra selskapet Durban Fishing Co. i Durban. Med norsk mannskap, franske soldater og med fransk flagg i masten, fremdeles med Durban som hjemmehavn, altså på det tidspunkt fremdeles britisk, border man den norske hvalbåten NORRØNA I. Bakgrunn er antatt en irritasjon fra franske myndigheter at man lå utenfor territorialgrensen og kunne fange hval uten lisens. A/S Congo hadde lisens. H. G. Melsom i selskapet som eide NORRØNA I benevner hendelsen “som et overgrep av verste slag”. I alle tilfeller så var det en ulovlig aksjon mot et fartøy i internasjonalt farvann. Solgt til Bryde & Dahls Hvalfangerselskap A/S (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Videresolgt i oktober til A/S Congo (Søren L. Christensen og Johannes Dahl), Sandefjord. Ankom 12/11 til Sandefjord. Forhalte til verksted 16/11 og dokket inn. Forlot dokk og verksted og forhalte til lager 17/11. Tilbake til verkstedet og ny dokking 18/12. Ble i dokken ut året. 1926 Ut av dokken 19/02. Kom ikke i fangst dette året. Lagt opp i Sandefjord. 1927 Fortsatt i opplag i Sandefjord. 1928 Forhales til verksted for dokking. Tilbake i opplag. 1930 Deltar som fangstbåt for selskapets ny kokeri DS/Flk CONGO i fangst ved Cape Lopez, Gabon. 1931 A/S Congo gikk konkurs. Kokeri og hvalbåter lagt opp. 1932 Hele flåten til A/S Congo ble solgt 11/01 på tvangsauksjon til E. B. Aaby, Oslo. SPLINT videreselges 01/12 til Pioneer A/S (A. W. Nordstrøm & Kr. Gjølberg), Oslo. Satt i fangst fra Hitra og var i tillegg med på hvalkokeriet PIONERs ekspedisjoner. Senere overtatt av Kr. Gjølberg, Oslo. 1935 Forliste i Antarktis. Sank under gange i isen i Sørishavet under fangst. Utsatt for sterk kulde, storm med ising og ble skrudd ned av pakkis ved Syd-Shetlandøyene.
History in English:
1912 Built as whale catcher SPLINT by Kristiansands Mekaniske Verksted, Kristiansand for Albert Grøn, Sandefjord. 1913 Sold to Kerguelen Sealing & Whaling Co. Ltd (Irvin & Johnson), Cape Town, South Africa. (There is also information about possible sale to A/S Kerguelen (Storm, Bull & Co.), Oslo?). 1915 Sold to Parry Leon & Hayboe, Cape Town. Re-sold in April to The Royal Navy. Renamed HMS RATTLER. 1917 Possibly involved in the sinking of German cruiser KØNINGSBERG in Rufiji River, Tanzania. In July renamed HMS PRATTLER. 1919 Sold 03/06 to Premier Whaling Co. Ltd, Durban, South Africa. Renamed SPLINT. 1925 Involved in an episode with the Melsom & Melsoms whale catcher NORRØNA I. SPLINT was hired by A/S Congo from the company Durban Fishing Co. in Durban. Manned with Norwegian crew, French soldiers and flying French flag, still registered with Durban as homeport. And at that time, still British of nationality, bordered the Norwegian whale catcher NORRØNA I. Background of the action was probably an irritation of the French authority that it was possible to stay just outside the territorial border catching whale without a license. A/S Congo had a license. Mr. H. G. Melsom, as one of the owners of NORRØNA I, expressed the incident as “an infringement of worst kind”. In all respects this was an illegal action against a vessel in international waters. Sold to Bryde & Dahls Hvalfangerselskap A/S (A/S Thor Dahl), Sandefjord. Re-sold in October to A/S Congo (Søren L. Christensen og Johannes Dahl), Sandefjord. Arrived 12/11 at Sandefjord. Shifted to the shipyard 16/11 and drydocked the same day. Refloated and shifted to storage 17/11. Returned to the yard and docked 16/12 and remained there the rest of the year. 1926 Refloated 19/02. Not in operation this year. Laid up in Sandefjord. 1927 Laid up in Sandefjord. The company lost their factory PROFESSOR GRUVEL in October. 1928 Shifted to the shipyard and docked. Returned to lay up and storage. 1930 Went into service as catcher for the factory DS/Flk CONGO and catched from Cape Lopez, Gabon. 1931 A/S Congo went bankrupt. Factory and catchers laid up. 1932 The whaling fleet of A/S Congo sold 11/01 in a forced sale to E. B. Aaby, Oslo. SPLINT re-sold 01/12 to Pioneer A/S (A. W. Nordstrøm & Kr. Gjølberg), Oslo. Catched from the shorebased whaling station on Hitra, Norway. Took part in the whaling factory PIONER’s expedition. Later taken over by Kr. Gjølberg, Oslo. 1935 Lost in the Antarctic. Sank during maneuver in the ice during catching. Hit by extreme cold and gale followed by heavy icing and screwed down by pack-ice at the South- Shetland Islands.
Kilde: DnV, boken “Hvalfangstselskapet Globus A/S” Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen Sist oppdatert: 21/10-2011 (RI/PS)