Bamsei

OSL30119320720001 Bamse
OSL30119320720001 BAMSE I som BAMSE. Bilde via Ragnar Iversen.
Bemanningpers,
Bnr801
Byggeår1924/09
DimensjonerLoa: 35,84 m-B: 7,04 m-Dypgående 3,99 m.
DisponentE. B. Aaby, Drammen.
EierE. B. Aaby, Drammen.
Fartknop
FlaggNOK
Fremdrift1 x stempel dampmaskin (steam reciprocating), type triple exp., 3-sylindret, syl. diam.: 14”–28”–39”, slag/stroke: 24”. 76 NHK (750 IHK). Bygget av Smith’s Dock Co. Ltd, Middlesbrough, England.
HavnSandefjord
KallesignalLDKJ.
Kjeler1 x oljefyrt dampkjele (oilfired boiler). Heteflate 1.924 ft². Bygget av Richardsons, Westgarth & Co. Ltd, Middlesbrough, England.
off nr7958
ByggerSmith’s Dock Co. Ltd, Middlesbrough, England.
Skipstype IDampskip, hvalfanger Steam ship, whale catcher.
Tonnasje217 brt, 75 nrt.
 

Historikk

1924 Bygget som BRANSFIELD ved Smith’s Dock Co. Ltd, Middlesbrough, England for A/S Hector (N. Bugge), Tønsberg. Sjøsatt 11/09, ferdigstilt i september. 1930 Solgt i oktober til A/S Congo (Søren L. Christensen), Sandefjord. Omdøpt til BAMSE I. 1931 A/S Congo gikk konkurs. 1932 Solgt 11/01 på tvangsauksjon til E. B. Aaby, Oslo. Registrert i Sandefjord. 1933 Solgt i mars til A/S Bamse I (Kristian Gjølberg & A. W. Nordstrøm), Oslo. 1934 Overtatt av Skibs-A/S Bamse (A/S Pioner), Oslo. 1935 Solgt i september til Lekterkompagniet A/S, Oslo. Ombygd til taubåt ved Kaldnes Mekaniske Verksted, Tønsberg for NOK 90.000. Omdøpt til BAMSE. 1936 Rederiet skiftet navn til Bukser- & Bjergningskompagniet A/S, Oslo. 1947 Levert rederiet i desember etter ombygging ved Lindholmens Varv, Göteborg, Sverige. Ombygget til oljefyring, ny bunn, ny bergningspumpe. Påkostet NOK 400.000. Omdøpt til BJØNN etter ønske fra Fred. Olsen & Co., Oslo. 1955 Solgt i januar til A/S Trælandsfoss (E. Rinde, Kragerø), Oslo for NOK 300.000. 1959 Registreringshavn endret til Kragerø. 1962 Solgt til A/S Vafos Bruk, Kragerø. 1969 Solgt til A/S Oslo Sand & Bergsalt, Bekkestua. Registrert i Oslo. Omdøpt til BEAVER. 1972 Overbygg, maskineri og kjele tatt ut ved Østfold Skipsopphugging, Greåker. Slept til Moss for ombygging til motorskip. 1975 Lå i delvis sunket tilstand ved Sauøya ved Halden. 1982 Solgt 08/07 til Fekete & Co. A/S, Tønsberg for kr 1. 1992 Slettet 17/07 som kondemnert.

History in English

1924 Built as BRANSFIELD at Smith’s Dock Co. Ltd, Middlesbrough, England for A/S Hector (N. Bugge), Tønsberg. Launched 11/09, completed in September. 1930 Sold to A/S Congo (Søren L. Christensen), Sandefjord. Renamed BAMSE I. 1931 A/S Congo went bankrupt. 1932 Sold 11/01 in a forced sale to E. B. Aaby, Oslo. Registered in Sandefjord. 1933 Sold in March to A/S Bamse I (Kristian Gjølberg & A. W. Nordstrøm), Oslo. 1934 Taken over by Skibs-A/S Bamse (A/S Pioner), Oslo. 1935 Sold in September to Lekterkompagniet A/S, Oslo. Converted to a tug at Kaldnes Mekaniske Verksted, Tønsberg for NOK 90.000. Renamed BAMSE. 1936 Owners renamed Bukser- & Bjergningskompagniet A/S, Oslo. 1947 Delivered to owners in December after refitting at Lindholmens Varv, Göteborg, Sweden. Converted to oil fired boiler, new bottom, new salvage pump. Refitting costs NOK 400.000. Renamed BJØNN after a request by Fred. Olsen & Co., Oslo. 1955 Sold in January to A/S Trælandsfoss (E. Rinde, Kragerø), Oslo for NOK 300.000. 1959 Registered in Kragerø. 1962 Sold to A/S Vafos Bruk, Kragerø. 1969 Sold to A/S Oslo Sand & Bergsalt, Bekkestua. Registered in Oslo. Renamed BEAVER. 1972 Superstructure, machinery and boiler removed by Østfold Skipsopphugging, Greåker. Towed to Moss for  conversion to a motor ship. 1975 Laid partly submerged at Sauøya near Halden. 1982 Sold 08/07 to Fekete & Co. A/S, Tønsberg for NOK 1. 1992 Deleted 17/07 as condemned.
 

OSL30119320720001 BAMSE I som BAMSE. Bilde via Ragnar Iversen.

 

1932 DS/Hvb BAMSE I (OSL301193207)

 

 

 

 

 

 

Type:

Dampskip, hvalfanger
Steam ship, whale catcher.

Off.no:

7958

Flagg (flag):

NOK

Havn(port):

Sandefjord

Byggeår (year built):

1924/09

Bnr (Sno).:

801

Bygger (yard):

Smith’s Dock Co. Ltd, Middlesbrough, England.

Eier (owner):

E. B. Aaby, Drammen.

Disponent (manager):

E. B. Aaby, Drammen.

Klasse (Class).:

 

 

 

Tonnasje (Tonnage):

217 brt, 75 nrt.

Dimensjoner (size):

Loa: 35,84 m-B: 7,04 m-Dypgående 3,99 m.

Lastehandterings syst.
(cargo handling.):

 

 

 

Navigasjonsutstyr:

 

Manøversystemer
(syst. for manouvering):

 

Dekksmaskineri
(deck machinery):

 

Kommunikasjon (comm.):

 

Kallesignal (Call sign.):

LDKJ.

 

 

Fremdrift (propulsion):

1 x stempel dampmaskin (steam reciprocating), type triple
exp., 3-sylindret, syl. diam.: 14”–28”–39”, slag/stroke: 24”.
76 NHK (750 IHK). Bygget av Smith’s Dock Co. Ltd,
Middlesbrough, England.

Fart/forbr. (speed/cons.):

knop

Hjelpemaskineri (aux):

 

Tot. el. kraft (el. power):

 

Kjele(r) (boiler):

1 x oljefyrt dampkjele (oilfired boiler). Heteflate 1.924 ft².
Bygget av Richardsons, Westgarth & Co. Ltd, Middlesbrough,
England.

 

 

Bemanning (crew):

pers,

 

 

Historikk:

1924 Bygget som BRANSFIELD ved Smith’s Dock Co. Ltd,
Middlesbrough, England for A/S Hector (N. Bugge), Tønsberg.
Sjøsatt 11/09, ferdigstilt i september.
1930 Solgt i oktober til A/S Congo (Søren L. Christensen),
Sandefjord. Omdøpt til BAMSE I.

1931 A/S Congo gikk konkurs.
1932
Solgt 11/01 på tvangsauksjon til E. B. Aaby, Oslo.
Registrert i Sandefjord.
1933 Solgt i mars til A/S Bamse I (Kristian Gjølberg & A. W.
Nordstrøm), Oslo.
1934 Overtatt av Skibs-A/S Bamse (A/S Pioner), Oslo.
1935 Solgt i september til Lekterkompagniet A/S, Oslo.
Ombygd til taubåt ved Kaldnes Mekaniske Verksted, Tønsberg
for NOK 90.000. Omdøpt til BAMSE.
1936
Rederiet skiftet navn til Bukser- &
Bjergningskompagniet A/S, Oslo.
1947 Levert rederiet i desember etter ombygging ved
Lindholmens Varv, Göteborg, Sverige. Ombygget til oljefyring,
ny bunn, ny bergningspumpe. Påkostet NOK 400.000. Omdøpt
til BJØNN etter ønske fra Fred. Olsen & Co., Oslo.
1955
Solgt i januar til A/S Trælandsfoss (E. Rinde, Kragerø),
Oslo for NOK 300.000.
1959 Registreringshavn endret til Kragerø.
1962 Solgt til A/S Vafos Bruk, Kragerø.
1969 Solgt til A/S Oslo Sand & Bergsalt, Bekkestua. Registrert
i Oslo. Omdøpt til BEAVER.
1972 Overbygg, maskineri og kjele tatt ut ved Østfold
Skipsopphugging, Greåker. Slept til Moss for ombygging til
motorskip.
1975 Lå i delvis sunket tilstand ved Sauøya ved Halden.
1982
Solgt 08/07 til Fekete & Co. A/S, Tønsberg for kr 1.
1992 Slettet 17/07 som kondemnert.

 

 

History in English:

1924 Built as BRANSFIELD at Smith’s Dock Co. Ltd,
Middlesbrough, England for A/S Hector (N. Bugge), Tønsberg.
Launched 11/09, completed in September.
1930 Sold to A/S Congo (Søren L. Christensen), Sandefjord.
Renamed BAMSE I.
1931 A/S Congo went bankrupt.
1932
Sold 11/01 in a forced sale to E. B. Aaby, Oslo.
Registered in Sandefjord.
1933 Sold in March to A/S Bamse I (Kristian Gjølberg & A. W.
Nordstrøm), Oslo.
1934 Taken over by Skibs-A/S Bamse (A/S Pioner), Oslo.
1935 Sold in September to Lekterkompagniet A/S, Oslo.
Converted to a tug at Kaldnes Mekaniske Verksted, Tønsberg
for NOK 90.000. Renamed BAMSE.
1936
Owners renamed Bukser- & Bjergningskompagniet A/S,
Oslo.
1947 Delivered to owners in December after refitting at
Lindholmens Varv, Göteborg, Sweden. Converted to oil fired
boiler, new bottom, new salvage pump. Refitting costs NOK
400.000. Renamed BJØNN after a request by Fred. Olsen &
Co., Oslo.
1955
Sold in January to A/S Trælandsfoss (E. Rinde,
Kragerø), Oslo for NOK 300.000.
1959 Registered in Kragerø.
1962 Sold to A/S Vafos Bruk, Kragerø.
1969 Sold to A/S Oslo Sand & Bergsalt, Bekkestua. Registered
in Oslo. Renamed BEAVER.
1972 Superstructure, machinery and boiler removed by
Østfold Skipsopphugging, Greåker. Towed to Moss
for  conversion to a motor ship.
1975 Laid partly submerged at Sauøya near Halden.
1982
Sold 08/07 to Fekete & Co. A/S, Tønsberg for NOK 1.
1992 Deleted 17/07 as condemned.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                 

Kilde: DnV, Starke, Lloyd’s, Skipets fleetlister, Einar Onsøien, Bjørn Fretheim.
Samlet og bearbeidet av Ragnar Iversen og Per Sundfær.
Sist oppdatert: 13/06-2011 (RI/PS)

OSL30119320720002 BAMSE I. Bilde via Ragnar Iversen.