Aac603193801
| | |
| B&W enkeltvirkende, 2-takt, trunk (1938) | |
|
| |
| Fra 1933 ble det ved Burmeister & Wain og deres lisensinnehavere bygget enkeltvirkende 2-takt trunkmotorer med utstøtssleide med tverrsnittsareal og slaglengde ca 1/3 av areal og slag for stempelet. Det ble ikke bygget så mange motorer av denne typen til den norske handelsflåte. | |
| | I lokket sitter det også en luftstyrt startventil, en sikkerhetsventil, samt indikatorkran. Spyleluften blir levert av to roterende blåsere, drevet av motoren via tannhjulsutveksling fra veivakselen. En bruker fjærende kobling for å unngå støt mellom tennene. På inntakssiden er et spjeld som blir stilt om under reversering av motoren. Dette foregår automatisk ved stenger fra en hylse (mutter) på kamakselen. Stempeler. På den motoren som er vist her (bygd i 1938), er den øvre delen av stempelet festet til underdelen med bolter, men på noen av de motorene som er bygd samme år, har en stempler hvor overdelen er gjenget direkte ned i underdelen |
| av pinnen er det en gjennomgående bolt, som låser foringen. | |
|
| |
| Den stempeltypen som er vist på figuren, er forskjellig fra den typen som ble bygd tidligere. Der er stempeloverdelen (av spesialstål) boltet fast til underdelen. I overdelen er det 4 stempelringer. Da materialet er mindre skikket som bæreflate for ringene, er det satt inn sliteringer av perlitjern. De blir dreidd hele, kuttet i to deler og diktet eller valset fast i spor som er dreid inn i stempelet. | |
|
| |
Kilde: Amund Karner ”Lærebok om skips motorer” 1934 (fjerde utgave 1956).
