| Tonnasje: 9.300 tdw, 4.825 brt, 2.806 nrt. Dimensjoner: 428,4’-Lbp: 408,3’-B: 55,7’-D: 29,6’-Dypg.: 26,4’. Framdrift: 1 dieselmotor, MAN. 2-takt/dbltv., 5-sylinder, syl. dim.: 600 x 1.100 mm. 3.300 BHK ved 117 o. min. Bygget av Kockums Mekaniska Verkstads A/B, Malmö, Sverige. 1938 Bygget som LIDVARD ved Kockums Mekaniska Verkstads A/B, Malmö, Sverige for Klosters Rederi A/S (Lauritz Kloster), Oslo. Sjøsatt 05/11. 1939 Levert i januar. 1940 WW II-Nortraship ble manager. Internert 22/06 i Dakar, Senegal. | 1941 Rømte fra Dakar 27/07 og ankom 30/07 til Freetown, Sierra Leone. 1954 Solgt i november til Henriksens Rederi A/S (Dagfin Henriksen), Oslo. Omdøpt til BREDE. 1965 Solgt i mai til Bulet State Economic Enterprise, Varna, Bulgaria. Omdøpt til OPAL. 1968 Overtatt av Bulgarian United Corp. of Shipping & Shipbuilding, Varna. 1969 Overtatt av Navigation Maritime Bulgare, Varna. 1970 Omdøpt TZANKO TZERKOVSKI. 1976 Hugget opp i 2. kvartal av Brodopas, Split, Jugoslavia. |
| Scala: 1:175 Modellbygger: Jack Simonsen, Langesund Monterlengde: 89 x 22 x 40 cm | Fra skipsmodellsamlingen til Tom Sæthre, Asker |