Seil; rigget som 4-mastet skonnert. 2 x dieselmotorer. 640 BHK.
Havn
Oslo
Kallesignal
LDWT / LCLU
Klasse
LR +100A1
off nr
5604941
Bygger
A/S Rødby Havns Jernskibsværft., Rødby Havn, Danmark.
Skipstype I
Motorskip, hvalkokeri Motor ship, whale processing vessel
Tonnasje
1.767 brt, 1.015 nrt.
Historikk
1930 Bygget som 4-mastet motorskonnert DANEDRONNING ved A/S Rødby Havns Jernskibsværft, Rødby Havn, Danmark for D/S A/S Oceana (Suenson & Jespersen), København, Danmark. 1923 Solgt til Skibs-A/S Grimstad (W. B. Markussen), Kristiania. Omdøpt til GROSHOLM. 1925 2 nye dieselmotorer installert: Atlas Diesel. Hver 2- takt/enktv, 4-sylindret, syl. dim.: 143/16” x 207/8”. 282 NHK. Bygget av Aktieselskapet Atlas Diesel, Stockholm, Sverige. 1929 Solgt til A/S Pioner (Axel Wilhelm Nordstrøm & Kristian Gjølberg), Oslo. Seilriggen fjernet. Ombygget til hvalkokeri ved Moss Værft, Moss. Dette ble verdens første operative dieseldrevne flytende hvalkokeri. Omdøpt til PIONER. 1930 Fangsten startet 08/06 med 3 hvalbåter utenfor Bjørnøya. 1933–1935 I fangst på sydlige breddegrader, både på kysten av Kongo og i Antarktis. 1935 Lagt opp ved Sjursøya utenfor Oslo. Koke- og produksjonsutstyret ble etterhvert tatt ut og montert på Hestnes hvalstasjon på Hitra. 1938 Solgt for hugging til belgiske oppkjøpere og slept til Belgia. 1939 Hugget i Belgia i 2. kvartal.
History in English
1930 Built as a 4-masted motor schooner DANEDRONNING at A/S Rødby Havns Jernskibsværft, Rødby Havn, Danmark for D/S A/S Oceana (Suenson & Jespersen), København, Danmark. 1923 Sold to Skibs-A/S Grimstad (W. B. Markussen), Kristiania. Renamed GROSHOLM. 1925 2 new diesel engines installed: Atlas Diesel. Each 2cy/sa, 4-cylinder, cyl. dim.: 143/16” x 207/8”. 282 NHP. Built by Aktieselskapet Atlas Diesel, Stockholm, Sweden. 1929 Sold to A/S Pioner (Axel Wilhelm Nordstrøm & Kristian Gjølberg), Oslo. Rigging removed. Converted to whale processing vessel at Moss Værft, Moss. This was the worldís first operating diesel driven whale processing vessel. Renamed PIONER. 1930 Cathing began 08/06 with 3 catchers off Bjørnøya. 1933–1935 Catched off the Kongo coast and in the Antarctic. 1935 Laid up at Sjursøya near Oslo. Factory equipment removed and moved to a whale station at Hestnes, Hitra. 1938 Sold as scrap to breakers and towed to Belgium. 1939 Broken up in 2. quarter in Belgium.
PIONER.
1929 MS/Flk PIONER
Type:
Motorskip, hvalkokeri Motor ship, whale processing vessel
Off.no:
5604941
Flagg (flag):
NOR
Havn (port):
Oslo
Byggeår (year built):
1920/07
Bnr (Sno).:
2
Bygger (yard):
A/S Rødby Havns Jernskibsværft., Rødby Havn, Danmark.
Eier (owner):
A/S Pioner, Oslo.
Disponent (manager):
Axel Wilhelm Nordstrøm & Kristian Gjølberg, Oslo.
Klasse (Class).:
LR +100A1
Tonnasje (Tonnage):
1.767 brt, 1.015 nrt.
Dimensjoner (size):
L: 257,2í-B: 40,2í-D: 22,1í.
Lasthåndteringsyst. (cargo handling):
Kjølemaskineri (Ref. machinery):
Navigasjonsutstyr:
Manøversystemer (syst. for manouvering):
Dekksmaskineri (deck machinery):
Kommunikasjonsutstyr (comm. equipm.):
Kallesignal (Call sign):
LDWT / LCLU
Fremdrift (propulsion):
Seil; rigget som 4-mastet skonnert. 2 x dieselmotorer. 640 BHK.
Fart/forbr. (speed/cons.):
Hjelpemaskineri (aux):
Tot. el. kraft (el. power):
Kjeler (boiler):
Bemanning (crew):
Historikk:
1930 Bygget som 4-mastet motorskonnert DANEDRONNING ved A/S Rødby Havns Jernskibsværft, Rødby Havn, Danmark for D/S A/S Oceana (Suenson & Jespersen), København, Danmark. 1923 Solgt til Skibs-A/S Grimstad (W. B. Markussen), Kristiania. Omdøpt til GROSHOLM. 1925 2 nye dieselmotorer installert: Atlas Diesel. Hver 2- takt/enktv, 4-sylindret, syl. dim.: 143/16” x 207/8”. 282 NHK. Bygget av Aktieselskapet Atlas Diesel, Stockholm, Sverige. 1929 Solgt til A/S Pioner (Axel Wilhelm Nordstrøm & Kristian Gjølberg), Oslo. Seilriggen fjernet. Ombygget til hvalkokeri ved Moss Værft, Moss. Dette ble verdens første operative dieseldrevne flytende hvalkokeri. Omdøpt til PIONER. 1930 Fangsten startet 08/06 med 3 hvalbåter utenfor Bjørnøya. 1933–1935 I fangst på sydlige breddegrader, både på kysten av Kongo og i Antarktis. 1935 Lagt opp ved Sjursøya utenfor Oslo. Koke- og produksjonsutstyret ble etterhvert tatt ut og montert på Hestnes hvalstasjon på Hitra. 1938 Solgt for hugging til belgiske oppkjøpere og slept til Belgia. 1939 Hugget i Belgia i 2. kvartal.
History in English:
1930 Built as a 4-masted motor schooner DANEDRONNING at A/S Rødby Havns Jernskibsværft, Rødby Havn, Danmark for D/S A/S Oceana (Suenson & Jespersen), København, Danmark. 1923 Sold to Skibs-A/S Grimstad (W. B. Markussen), Kristiania. Renamed GROSHOLM. 1925 2 new diesel engines installed: Atlas Diesel. Each 2cy/sa, 4-cylinder, cyl. dim.: 143/16” x 207/8”. 282 NHP. Built by Aktieselskapet Atlas Diesel, Stockholm, Sweden. 1929 Sold to A/S Pioner (Axel Wilhelm Nordstrøm & Kristian Gjølberg), Oslo. Rigging removed. Converted to whale processing vessel at Moss Værft, Moss. This was the worldís first operating diesel driven whale processing vessel. Renamed PIONER. 1930 Cathing began 08/06 with 3 catchers off Bjørnøya. 1933–1935 Catched off the Kongo coast and in the Antarctic. 1935 Laid up at Sjursøya near Oslo. Factory equipment removed and moved to a whale station at Hestnes, Hitra. 1938 Sold as scrap to breakers and towed to Belgium. 1939 Broken up in 2. quarter in Belgium.
Kilde: Lloydís, Starke, Fredrik Strøm: Hvalkokeriet ”Pioner”, Årbok for Fosen 1998. Samlet og bearbeidet av Steinar Norheim Sist oppdatert: 15/02-2014 (SN/PS)