Mar Cristina

MAR CRISTINA
MAR CRISTINA ved Oleon i Gonvika. Foto: Ragnar Iversen 30/08-2011.
Bnr32
Byggeår2001/10
DimensjonerLoa: 114,5m-Lbp: 106,3m-B: 16,9m-D: 8,4m-Dypg.: 6,802m.
DisponentNaviera Marot S.A., Madrid, Spania.
EierSCF Marpetrol S. A., Madrid, Spania.
FlaggMAL
Fremdrift1 x dieselmotor, MaK type 8M32, 4-takt/enkeltv., 8-sylindret, syl. dim.: 320 x 480 mm. 3.840 kW overført via hydraulisk kobling og gir til vribar propell. Bygget av Caterpillar Motoren G.m.b.H. & Co. KG, Kiel, Tyskland.
HavnValletta
KlasseLR.
Lastehandtering12 tanker. Samlet kapasitet 7.134 m³. 12 lossepumper, hver 200 m³/time. 1 lossepumpe 120 m³/time. 1 lossepumpe 70 m³/time.
Manouvering1 x sidepropell på 300 kW forut.
off nr9236303
Maskinkraft15, knop. Bunkerskapasitet 357 t (hvf), 81 t (do).
ByggerSelah Makina Sanayi ve Ticaret A.S., Tuzla, Tyrkia.
Skipstype IMotorskip, kjemikalietanker / motor ship, chemical tanker.
Tonnasje6.671 tdw, 4.401 brt, 2.063 nrt.
 

Historikk

2001 Bygget som ATLANTIC PRIDE av Selah Makina Sanayi ve Ticaret A.S., Tuzla, Tyrkia for Atlantic Denizcilik Ticaret, Istanbul, Tyrkia. Levert 20/10 som MAR CRISTINA til WW Marpetrol S.A.(Naviera Marot S.A., Madrid, Spania), Santa Cruz de Tenerife, Tenerife, Spania. 2007 Overført i juni til SCF Marpetrol S. A., Madrid. Samme manager. 2009 Registrert i Valletta, Malta. 2011 På tidscerteparti til DVS Norge A/S, Mongstad. Fikk eksplosjon i en tank 30/08 ved Oleon, Sandefjord under arbeid med å fjerne en propp i et rør med trykkluft før lasting av farlig avfall som var ulovlig lagret ved Oleon. Skader på dekket, slam og væske sprutet ut over dekket. 2012 Omdøpt til MAR CARMEN. Fortsatt i fart 25/08.
 

MAR CRISTINA ved Oleon i Gonvika. Foto: Ragnar Iversen 30/08-2011.

 

2011 MT MAR CRISTINA

 

Type:

Motorskip, kjemikalietanker / motor ship, chemical tanker.

Off.no:

9236303

Flagg (flag):

MAL

Havn(port):

Valletta

Byggeår (year built):

2001/10

Bnr (Sno).:

32

Bygger (yard):

Selah Makina Sanayi ve Ticaret A.S., Tuzla, Tyrkia.

Eier (owner):

SCF Marpetrol S. A., Madrid, Spania.

Disponent (manager):

Naviera Marot S.A., Madrid, Spania.

Klasse (Class).:

LR.

 

 

Tonnasje (Tonnage):

6.671 tdw, 4.401 brt, 2.063 nrt.

Dimensjoner (size):

Loa: 114,5m-Lbp: 106,3m-B: 16,9m-D: 8,4m-Dypg.: 6,802m.

Lastehandterings syst.
(cargo handling.):

12 tanker. Samlet kapasitet 7.134 m³.
12 lossepumper, hver 200 m³/time.
1 lossepumpe 120 m³/time.
1 lossepumpe 70 m³/time.

 

 

Manøversystemer
(syst.for manouvering)

1 x sidepropell på 300 kW forut.

Fremdrift (propulsion):

1 x dieselmotor, MaK type 8M32, 4-takt/enkeltv., 8-sylindret, syl. dim.: 320 x 480 mm. 3.840 kW overført via hydraulisk kobling og gir til vribar propell.
Bygget av Caterpillar Motoren G.m.b.H. & Co. KG, Kiel, Tyskland.

Fart/forbr.(speed/cons.):

15, knop. Bunkerskapasitet 357 t (hvf), 81 t (do).

 

 

Historikk:

2001 Bygget som ATLANTIC PRIDE av Selah Makina Sanayi ve Ticaret A.S., Tuzla, Tyrkia for Atlantic Denizcilik Ticaret, Istanbul, Tyrkia.
Levert 20/10 som MAR CRISTINA til WW Marpetrol S.A.(Naviera Marot S.A., Madrid, Spania), Santa Cruz de Tenerife, Tenerife, Spania.
2007 Overført i juni til SCF Marpetrol S. A., Madrid. Samme manager.
2009 Registrert i Valletta, Malta.
2011 På tidscerteparti til DVS Norge A/S, Mongstad. Fikk eksplosjon i en tank 30/08 ved Oleon, Sandefjord under arbeid med å fjerne en propp i et rør med trykkluft før lasting av farlig avfall som var ulovlig lagret ved Oleon. Skader på dekket, slam og væske sprutet ut over dekket.
2012 Omdøpt til MAR CARMEN.
Fortsatt i fart 25/08.

 

 

Kilde: Lloyd’s, Equasis.
Samlet og bearbeidet av Per Sundfær.
Sist oppdatert: 25/08-2012 (PS)

MAR CRISTINA ved Oleon i Gonvika. Foto: Ragnar Iversen 30/08-2011.